ANGIOGRAFIA  FLUORESCEINOWA

Na czym polega angiografia fluoresceinowa, kiedy lekarz okulista wykonuje to badanie ?

Angiografia fluoresceinowa to jedno z najważniejszych badań obrazowych w chorobach oczu. Badanie to ocenia wiele struktur anatomicznych oczu: tęczówkę, siatkówkę, nerw wzrokowy i stan naczyń w oku.

Jest wiele wskazań do badania angiograficznego. Wśród najczęstszych jest: retinopatia cukrzycowa (zmiany chorobowe w siatkówce w przebiegu cukrzycy), zwyrodnienie plamki związane z wiekiem (AMD), zapalenie siatkówki i naczyniówki, nowotwory oka, naczyniaki siatkówki, centralna retinopatia surowicza, przednia niedokrwienna neuropatia nerwu wzrokowego, zapalenie wewnątrzgałkowe nerwu wzrokowego, neowaskularyzacja siatkówki, zakrzep i zator siatkówki. Także choroby dziedziczone takie jak: choroba Besta czy zwyrodnienie barwnikowe siatkówki wymagają często diagnostyki angiograficznej.

Przygotowanie do angiografii fluoresceinowej. Prosimy o spożycie lekkiego posiłku co najmniej 2 godziny przed przybyciem. Na badanie należy zabrać spis leków przyjmowanych. Po przybyciu zakładany jest wenflon do żyły odłokciowej. Podawany jest także środek zabezpieczający pacjenta przed nietolerancją środka cieniującego, podawanego podczas badania do naczynia krwionośnego. Prosimy o przeznaczenie około 2 godzin na pobyt w naszym ośrodku.

Pacjent przed badaniem ma rozszerzane farmakologicznie źrenice. Siada przed funduskamerą, opiera brodę o statyw. Następuje dożylne podanie środka cieniującego naczynia (fluoresceina – barwnik żółtopomarańczowy). Po około 10 sekundach barwnik pojawia się w naczyniach tętniczych oka, a następnie przepływa do łożyska żylnego oka. W tym czasie zostają uwidocznione wszystkie struktury istotne siatkówki i zmiany chorobowe diagnozowane w oku. Całość badania w zależności od celu trwa od 5 do nawet 15 minut.

Po angiografii fluoresceinowej występuje kilkuminutowe olśnienie, widzenie świata w kolorze seledynowym (około 5 minut). Po tym czasie utrzymuje się nieostre widzenie spowodowane poszerzonymi źrenicami (ustępuje do kilku godzin). Barwnik (fluoresceina) jet wydalany z organizmu z moczem, zmieniając jego barwę przez okres 1-3 dni na żółtopomarańczowy. Niewydolność nerek jest przeciwwskazaniem do badania. Poniżej przedstawiamy przykładowe badania angiograficzne w różnych schorzeniach oczu wykonywane w Specjalistycznym Ośrodku Okulistycznym przy Klinice Alfa.

Poniżej mogą Państwo obejrzeć zapis badania angiograficznego zakrzepu żyły środkowej siatkówki (CRVO) w postaci filmu. Zobaczą Państwo w nim napływ fluoresceiny przez naczynia tętnicze do gałki ocznej, brak krążenia w łożysku włośniczkowym (ciemne pola siatkówki) i brak odpływu krwi z gałki ocznej przez łożysko żylne. Świadczy ono o zamknięciu odpływu krwi z gałki ocznej i wystąpieniu dużych obszarów niedokrwienia.

Film taki jest rzadkością, gdyż standardowe badanie angiografii fluoresceinowej to zazwyczaj kilkanaście fotografii, wykonanych w interesujących dla specjalisty momentach.

Kolejny film z badania angiograficznego. Bardzo ciekawy przypadek zatoru częściowego, który pozostawił krążenie w regionie plamkowym i nosowej części widzenia. Bardzo rzadki przypadek.
W Klinice Alfa w Sochaczewie angiografia fluoresceinowa wykonywana jest od ponad 17 lat.
Jesteśmy ośrodkiem szkolącym w zakresie diagnostyki FA. W tym okresie wykształciliśmy kilkudziesięciu specjalistów w zakresie angiografii fluoresceinowej oraz laseroterapii oczu.
Uzupełnieniem diagnostyki angiograficznej są bardzo często zabiegi laserowe (fotokoagulacja siatkówki) wykonywane w naszym ośrodku w Sochaczewie, oraz iniekcje doszklistkowe preparatów (antyhormonu VEGF).