ZAPALENIE  ROGÓWKI

Jakie są przyczyny i objawy zapalenia rogówki ?

Rogówka jest przezroczystą, zewnętrzną, wypukłą częścią oka. Za nią znajduje się kolorowa tęczówka z otworem źrenicznym. Rogówka nie ma naczyń krwionośnych lecz jest bardzo unerwiona czuciowo (posiada dużo zakończeń bólowych). Jest to najbardziej wysunięta część gałki ocznej i często ulegająca uszkodzeniom (urazy drążące i ciała obce,oraz erozje nabłonka).

Najczęstsze przyczyny zapaleń rogówki:

• bakteryjne,

• wirusowe,

• grzybicze,

• obwodowe, wrzodziejące zapalenie rogówki (najczęściej w przebiegu reumatoidalenego zapalenia stawów)

Objawy występujące u pacjenta z bakteryjnym zapaleniem rogówki:  "czerwone oko" z bolesnością i światłowstrętem, wydzielina ropna (żółta) pojawiająca się w dużej ilości po nocy (sklejająca powieki), pogorszenie ostrości wzroku, obrzęk powiek. W przypadku zapalenia rogówki u osoby noszącej soczewki kontaktowe, objawy występują z opóźnieniem. Może to prowadzić do późniejszego zgłoszenia pacjenta do lekarza i poważniejszych następstw tej sytuacji.

Objawy występujące u pacjenta z zapaleniem wirusowym rogówki:  "czerwone oko" z niewielką do dużej bolesnością i światłowstrętem. Pogorszenie ostrości wzroku.

Zapalenie wirusowe rogówki wywołują najczęściej wirusy opryszczki typu herpes, adenowirusy i wirus półpaśca.

W przypadku półpaśca obserwuje się najczęściej bolesne krosty skórne po tej samej stronie twarzy co "czerwone oko". Zapalenie adenowirusowe rogówki i spojówki jest wyjątkowo podstępnym schorzeniem. Jest bardzo zaraźliwe, stąd jego potoczna nazwa "epidemiczne zapalenie rogówki i spojówki". Bardzo często chorują całe rodziny. Schorzenie trwa nawet do miesiąca i czasami pozostawia trwałe zmętnienia rogówki prowadzące do obniżenia ostrości widzenia na stałe. Stąd niezmiernie ważna jest właściwa diagnoza i podjęcie odpowiedniego leczenia, aby nie doszło do tego powikłania. Epidemiczne zapalenie rogówki i spojówki prowadzi również do objawów ogólnych, takich jak uczucie osłabienia, ból gardła, powiększenie węzłów przyusznych i stanów podgorączkowych.

W Specjalistycznym Ośrodku Okulistycznym przy Klinice Alfa w Sochaczewie dysponujemy możliwościami diagnostyki zapalenia rogówki. Między innymi diagnostyki flory bakteryjnej i grzybów. Zapraszamy na pobranie wymazu z oka, wykonania posiewu z antybiogramem (diagnostyka bakterii).