ZAPALENIE TĘCZÓWKI / NACZYNIÓWKI

Jakie są przyczyny i objawy zapalenia naczyniówki oka, tęczówki ?

Zapalenie błony naczyniowej jest pojęciem dotyczącym trzech segmentów tej błony:

• zapalenie tęczówki (przednia część błony naczyniowej),

• zapalenie części pośredniej błony naczyniowej (zapalenie głównie w części płaskiej ciała rzęskowego),

• zapalenie tylnej części błony naczyniowej (zapalenie dotyczy głównie błony naczyniowej pod siatkówką).

Najczęstszym stanem zapalnym błony naczyniowej jest zapalenie tęczówki. Rzadziej mamy do czynienia  z zapaleniem w obrębie części pośredniej. Najrzadziej występuje zapalenie tylnej części błony naczyniowej i zapalenie błony naczyniowej w całości.

O zapaleniu błony naczyniowej możemy mówić też w kontekście przebiegu. Mówimy o zapaleniu "ostrym" które charakteryzuje nagły początek i czas trwania do kilku tygodni. Jeśli stan taki powtarza się co jakiś czas, mówimy o nawracającym ostrym zapaleniu. Ten przebieg zapalenia jest szczególnie niebezpieczny, gdyż może doprowadzić do silnych zrostów między tęczówką a soczewką, unieruchomić ją na stałe. Mówimy też o "przewlekłym" zapaleniu trwającym miesiącami lub latami. Początek jest zazwyczaj podstępny, a nawet bezobjawowy.

Przyczyn zapalenia błony naczyniowej jest wiele. Można je jednak usystematyzować:

• zapalenie pochodzące od czynnika zewnętrznego (najczęściej z powodu urazu bądź wtargnięciem mikroorganizmów do gałki ocznej),

• zapalenie pochodzące z czynników wewnętrznych:

1. zapalenie towarzyszące chorobom układowym (np. zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa, zespół Reitera, łuszczycowe zapalenie stawów, młodzieńcze przewlekłe zapalenie stawów, sarkoidoza, choroba Behceta),​

2. zakażenie bakteriami (np. gruźlica, kiła, borelioza), wirusami (np. półpasiec oczny, opryszczka, AIDS), grzybami (np. kandydoza), pierwotniakami (np. toksoplazmoza), obleńcami (np. toksokaroza),

3. specyficzne zapalenia błony naczyniowej jak np. w zespole Fuchsa,

4. niespecyficzne zapalenia błony naczyniowej o nieznanej etiologii, których powodów nie jesteśmy w stanie ustalić. Jest tych zapaleń błony naczyniowej aż 25% wszystkich przypadków.

Objawy zapalenia tęczówki:

• w przypadku zapalenia ostrego, mamy do czynienia z czerwonym, bolesnym okiem. Występuje także światłowstręt, obniżenie ostrości wzroku i często łzawienie.

• w przypadku zapalenia przewlekłego, gałka oczna może być blada a objawy wspomniane powyżej nawet minimalne mimo ciężkiego stanu.

W Specjalistycznym Ośrodku Okulistycznym przy Klinice alfa w Sochaczewie zajmujemy się zarówno diagnostyką przyczyn zapalenia tęczówki, jak i leczeniem stanu ostrego, również w przypadku zrostów soczewkowo-tęczówkowych.

zapalenie tęczówki
intensywne