ZABIEG USUNIĘCIA  GUZKA POWIEKI

Złośliwy i łagodny guzek powieki - kiedy wykonać zabieg usunięcia ?

Guzki powieki mogą mieć naturę łagodną i złośliwą. Niezmiernie ważne jest rozróżnienie tych stanów chorobowych i właściwe leczenie.

Łagodne zmiany chorobowe powiek:

• GRADÓWKA, inaczej torbiel gruczołu łojowego Maiboma, jest schorzeniem spowodowanym zablokowaniem ujścia gruczołów tarczkowych. Szczególnie podatne na rozwój tej choroby są osoby z trądzikiem różowatym i łojotokowym zapaleniem skóry. Po zablokowaniu ujścia dochodzi do procesu namnażania się bakterii wewnątrz gruczołu i rozwoju ropnia wewnątrz powieki. Na początku rozwoju gradówki dochodzi do uwypuklenia miejscowego powieki w formie niebolesnego guzka. Z czasem często dochodzi do rozwoju bakteryjnego zapalenia wewnątrz gruczołu i bolesności, obrzęku powieki (jęczmień wewnętrzny).

• JĘCZMIEŃ ZEWNĘTRZNY to stan ostrego, ropnego, gronkowcowego zapalenia w obrębie gruczołów mieszków włosowych. Często towarzyszy przewlekłemu gronkowcowemu zapaleniu brzegów powiek. Dochodzi do bolesnego obrzęku zapalnego brzegu powieki, skierowanego na zewnątrz powieki.

• JĘCZMIEŃ WEWNĘTRZNY to mały ropień spowodowany ostrym zakażeniem gronkowcowym gruczołów Maiboma. Widoczny jest bolesny obrzęk powieki. Zmiana w części przypadków może przebić się przez skórę powieki lub przez spojówkę od wewnętrznej strony powieki.

• TORBIEL GRUCZOŁU MOLLA to mała, okrągła, niebolesna i wypełniona przezroczystym płynem torbiel zlokalizowana na przednim brzegu powieki.

• TORBIEL GRUCZOŁU ZEISA  podobna do w/w lecz zawiera treść mętną, oleistą.

• TORBIEL GRUCZOŁU ŁOJOWEGO powstaje z gruczołów łojowych produkujących serowatą treść, najczęściej w kącie przyśrodkowym powieki.

• PROSAKI są drobnymi białymi i okrągłymi torbielami. Zazwyczaj występują w większej ilości. Pochodzą z mieszków włosowych lub gruczołów łojowych.

• KĘPKI ŻÓŁTE są żółtawymi podskórnymi płytkami zbudowanymi z cholesterolu i tłuszczy. W naszym ośrodku wykonujemy autorski typ zabiegu. Większość zabiegów kępek żółtych prowadzi do niewidocznej blizny w powiece i całkowitego usunięcia zmiany.

Złośliwe guzy powiek:

• RAK PODSTAWNOKOMÓRKOWY jest najczęstszym guzem złośliwym u ludzi. W 90% umiejscowiony jest na skórze głowy i szyi. Stanowi 90% wszystkich złośliwych guzów powiek. Rośnie powoli, nacieka miejscowo i nie daje przerzutów. Zazwyczaj występuje u osób dorosłych w późniejszym wieku.

• RAK KOLCZYSTKOKOMÓRKOWY jest bardziej złośliwym od raka podstawnokomórkowego. Może dawać przerzuty. We wczesnych stadiach rak kolczystokomórkowy rośnie jako twardy guzek lub plama o szorstkiej, łuskowatej powierzchni na której później powstają owrzodzenia i szczeliny.

• RAK GRUCZOŁU ŁOJOWEGO wywodzi się z gruczołu Maiboma. Najczęściej obejmuje powiekę górną. Rozpoznanie tego raka jest trudne, gdyż w początkowym stadium przypomina nawracającą gradówkę czy przewlekłe zapalenie spojówek. W wyniku opóźnionego leczenia śmiertelność wynosi 10%. Guz daje przerzuty do okolicznych węzłów chłonnych, płuc, wątroby i mózgu.

• CZERNIAK ZŁOŚLIWY występuje dość rzadko, lecz jest potencjalnie śmiertelny.

Z zasady myśląc o zabiegu łagodnej zmiany chorobowej powiek myślimy przede wszystkim o efekcie kosmetycznym. Staramy się, aby stan po zabiegu był pozbawiony widocznych blizn i ubytków skóry, rzęs itd. W przypadku zmian złośliwych priorytetem jest pozbycie się całości zmiany, aby nie pozostawić chorej tkanki po zabiegu. Względy kosmetyczne, wizualne są wtedy sprawą wtórną. Zmiany potencjalnie złośliwe po wycięciu przekazujemy do oceny patomorfologicznej, aby po pierwsze potwierdzić rozpoznanie, a po drugie, musimy potwierdzić wycięcie zmiany z marginesem zdrowej tkanki. Zabiegi powiekowe wycięcia guzków wykonywane są w naszym Specjalistycznym Ośrodku Okulistycznym przy Klinice Alfa w terminie do 14 dni. Poniżej widoczny jest wynik badania histopatologicznego wyciętego guzka skóry / raka podstawnokomórkowego.

usunięcie guzka powieki
Rak podstawnokomórkowy skóry powieki