OSTRZYKIWANIE  GRADÓWKI

Leczenie poprzez zabieg ostrzykiwania gradówki

W dziale tym będziemy mówić o łagodnych zmianach chorobowych powiek, takich jak gradówka, jęczmień zewnętrzny i wewnętrzny. Zatem na początek, wyjaśnijmy na czym polegają te schorzenia:
  • GRADÓWKA, inaczej torbiel gruczołu łojowego Maiboma, jest schorzeniem spowodowanym zablokowaniem ujścia gruczołów tarczkowych. Szczególnie podatni na rozwój tej choroby są osoby z trądzikiem różowatym i łojotokowym zapaleniem skóry. Po zablokowaniu ujścia dochodzi do procesu namnażania się bakterii wewnątrz gruczołu i rozwoju ropnia wewnątrz powieki. Na początku rozwoju gradówki dochodzi do uwypuklenia miejscowego powieki w formie niebolesnego guzka. Z czasem często dochodzi do rozwoju bakteryjnego zapalenia wewnątrz gruczołu i bolesności, obrzęku powieki (jęczmień wewnętrzny).

Jednym ze sposobów na wczesne zatrzymanie rozwoju gradówki, jest podanie w zastrzyku leku sterydowego. W naszym ośrodku podajemy preparat o przedłużonym działaniu, substancja czynna uwalnia się przez okres ponad tygodnia. W wielu przypadkach wystarcza to na zażegnanie problemu. Jednak niekiedy, zwłaszcza gdy doszło do nadkażenia bakteryjnego zmiany, konieczny jest zabieg chirurgicznego oczyszczenia powieki. W Specjalistycznym Ośrodku Okulistycznym przy Klinice Alfa w Sochaczewie, zabiegi gradówki wykonuje dr Krajewski. Zazwyczaj termin wykonania to maksymalnie 7 dni. W okresie przed i po zabiegowym prowadzimy leczenie kroplowe i maścią z antybiotykiem.