CENTRALNA RETINOPATIA SUROWICZA

CSR - Centralna retinopatia surowicza

- objawy, diagnostyka i leczenie

Idiopatyczna retinopatia surowicza środkowa (CSR - central serous retinopathy) jest schorzeniem zazwyczaj występującym u młodych mężczyzn lub w średnim wieku. Bardzo często początek kojarzy się z przebyciem silnego stresu. Zwykle dotyczy jednego oka i polega na miejscowym przeciekiem unoszącym siatkówkę neurosensoryczną. Przyczyn dopatruje się w dysfunkcji nabłonka barwnikowego siatkówki.

Objawy:

• gwałtowne zaburzenie widzenia w jednym oku,

• mroczek centralny (zazwyczaj szara plama w centrum widzenia),

• niekiedy pomniejszenie obserwowanego szczegółu,

• upośledzenie adaptacji do ciemnego otoczenia,

• upośledzenie ostrości wzroku.

Diagnostyka:

Angiografia fluoresceinowa jest badaniem wykonywanym dla potwierdzenia rozpoznania, ale także i po to, aby znać punkt przecieku płynu. Jest to konieczne, jeśli przebieg schorzenia spowoduje konieczność zabiegu laserowego. Poniżej mogą Państwo zobaczyć dwie fazy badania angiograficznego. Po lewej stronie faza początku przecieku (to ona jest niezmiernie ważna dla późniejszej terapii laserowej), po prawej stronie faza charakterystycznego objawu choroby "snopu dymu". Klikając w zdjęcie zostaną Państwo przekierowani na postronę o badaniu angiograficznym.

Rokowanie i leczenie:

U prawie 80% pacjentów, dzięki wsparciu farmakologicznemu i skłonności do samoograniczania, uzyskujemy remisję schorzenia w ciągu 1-3 miesięcy.  W innych przypadkach, zwłaszcza gdy obrzęk siatkówki przedłuża się do 6 miesięcy, należy wykonać zamknięcie punku przecieku przez zabieg laserowy. W Poradni Siatkówkowej przy Klinice Alfa W Sochaczewie wykonujemy ten zabieg zdecydowanie przed 6 miesiącem (fotografia na dole strony). Istnieją liczne prace, udowadniające trwałe upośledzenie siatkówki sensorycznej przy obrzęku siatkówki trwającym kilka miesięcy.

retinopatia surowicza
retinopatia surowicza leczenie laserem
Wynik badania OCT plamki u pacjenta z centralną retinopatią surowiczą